Výhody EU vidí Evropané hlavně v posilování bezpečnosti a spolupráci mezi zeměmi, Česko ale zatím pořád těží i z toho, že je velkým příjemcem společných peněz – je tzv., čistým plátcem, kdy z evropského balíku získává více, než do něj odvádí. Evropské peníze pak v Česku pomáhají i s financováním v klíčových oblastech, jakou je například doprava.
Bohužel ale čeští politici úplně netrpí potřebou na rovinu říct, odkud jdou peníze na stavby, kde pak slavnostně stříhají pásku. Museli by totiž přiznat, že to je z velké části Evropská unie. Je to nejen škoda, ale hlavně to působí nevhodně – Evropská unie totiž třeba jen na dopravní stavby nepřisypává žádné „drobné“, ale často financuje jejich nezanedbatelnou část. Například modernizaci D1 zaplatila EU skoro celou. Podobně velké částky mají proudit do českých silnici i v roce 2023.
Evropská komise začátkem roku připomněla, že společné evropské peníze letos půjdou na stavbu 9 obchvatů, přičemž stavět se jich v Česku bude právě devět. Celkem to bude více než 27 miliard korun. Podíl peněz se bude v dalších letech navíc zvyšovat. Psali jsme o tom tady.